onsdag 17 februari 2010

"Big sunglasses, not Emperor sunglasses!"

Tidigare idag så googlade jag på den amerikanska ölen Porkslap. Jag har ingen aning om hur den smakar, men etiketten föreställer två grisar som hoppar in i varandra, bröst mot bröst. Och den kommer på burk. Very hipster och old school tattoos. Så om den går att pröva bör man ju göra det, bara för att.
Hursomhelst. Därifrån är steget naturligtvis inte långt från att komma in på Artifical Swedeners blogg (fråga inte hur), en blogg som handlar om Megans öden och äventyr under ett halvår i Stockholm. Av någon anledning så fann jag den väldigt fascinerande. Alltid kul (eller nja) att se hur andra ser en och ens kultur. Roligt nog så påpekar hon något som vi delvis tog upp på ett seminarium idag (och som de yngre deltagarna i min grupp ställde sig väldigt frågande till), nämligen sociolekter. Eller rättare sagt, finns det några speciella uttal av ljud som går att härleda till olika klasser i samhället? Jag anser ju att det gör det, även om det kanske inte är lika tydligt i Stockholm som det är i t ex London eller vad vet jag? Det är även lite svårt att avgöra VAD som är definierande för de övre klasserna, medan man ganska lätt kan avgöra vilka som kommer från de lägre klasserna. T ex. har jag lite svårt att se att en bankdirektör skulle prata som någon fron "Dom kallar oss mods", men å andra sidan så har jag märkt att många av de manliga Brommabor som handlar på mitt jobb har lite mer av söder/arbetartugg, vilket säkert är lite av en manlighetsfråga (det finns ju fortfarande någon rest av att det är manligare med handfasta arbeten osv. och att arbetarklassmän inte är så... Bortklemade. Jag har någon form av kompendium här någonstans som handlar precis om det (fast i USA och förra sekelskiftet och mer om boxning än språk, så jag överdrev nog lite) om någon vill fördjupa sig i ämnet. Eller så diskuterar vi i kommentatorsfältet). Hursomhelst, Megan tar upp (eller anmärker lite på) det och lite till om Sveriges jämställda klassamhälle (in want of a better word) i den här och den här posten. Jag menar, jag är ju ändå lite hemmablind för öfverklassljud så det är kul när någon som är helt ny vad det gäller språket märker sådant.

Anyhoodles. Rätt kul blogg. Ibland.

Men: Vore det helt retarderat av mig att köpa dom här solglasögonen? Jag menar, jag använder ju aldrig solglasögon, eftersom jag aldrig använder linser och 45 USD + frakt för en sån sak jag aldrig/sällan använder är väl kanske lite... Å andra sidan, om de vore riktigt perfekta så kanske jag skulle använda dom hela tiden. Det är ju tufft med solglasögon. Solglasögon och ärr. Synd att de inte är helt mörka bara, men man kan inte få allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar