söndag 24 oktober 2010

A Strangeness

Man känner sig ju alltid lite annorlunda. Det är inte för många ställen som den annorlundaheten inte känns som ett problem. Ibland (typ ute på SU. Fast det är ingen större fara.) känner man/jag sig/mig annorlunda nästan ner på cellnivå. Som att jag inte är uppbyggd på samma sätt som andra människor. Tanken slog mig under en fonologiföreläsning. De som satt framför mig verkade inte förstå något alls medan jag tyckte mig förstå allt. Det som även slog mig var att de här personerna säkert kommer få rätt hyfsade betyg medan jag är rätt säker på att jag kommer bomba rätt mycket. Vilket jag ju inte vill. Men. Så jag blev bara konfunderad över hur verkligheten är skapt.

Nåja.

Vi behöver ju inte förvandla det här till en självuppfyllande profetia. Jag hatar bara att vi läser så mycket samtidigt. Det förvirrar mig totalt. Ingenting av det jag gör blir så bra som det skulle kunna bli.

Och Bone Awl fortsätter att vara lika fascinerande bra och bara allmänt fascinerande. Sjukt. Tror minsann att min kandidatuppsats (om det blir av att skriva en sådan) kommer att involvera dem och deras texter på något sätt. Hoppas jag. Om jag får. Eller så kanske man får möjlighet att skriva någon annan form av litteraturuppsats.

4 kommentarer:

  1. Sjukt, precis så har jag också känt, speciellt under fonologin (som jag tyvärr tankade hårt - men det var orelaterat. vill jag tro). Men jag tror att SU är knas-uppbyggt så att alla ska känna sig fel, på nåt sätt, kanske är det meningen att det ska uppmuntra ifrågasättande av normer?

    SvaraRadera
  2. Är tanken från SUs sida då att alla ska känna att alla andra passar in men inte en själv? Fast det kanske mer ligger hos mig själv...

    Jag har börjat fundera på om inte arkitekturen spelar roll...

    SvaraRadera
  3. Well, mest påtagligt är ju att få får sitta och äta lunch/grupparbeta/vänta (man känner sig lite ivägen). Och Pregos smutsiga cleanhet gör nog att många känner sig fel. Men tji fick jag för häromdagen så var det en hel skock folk som bara stod på 7-11 och liksom, passade in. Så, ok, några kanske passar in, men jag tror majoriteten av oss känner att vi är "fel". Och inte bara på det där sår-från-högstadie-sättet.

    SvaraRadera
  4. Ja, bristen på sittplatser och liknande är ju väldigt uppenbar.

    "Smutsiga cleanhet"! Hahaha. Aldrig tänkt på det i de termerna tidigare. Fast jag gillar Prego, lite på samma sätt som jag gillar flygplatser. Den totala bristen på mysighet och hemmahörande är på något sätt befriande just där.

    Det är väl lite som Stenmark har skrivit någonstans: "Vissa är för dumma för att ha ångest. Det är smart."

    SvaraRadera