onsdag 16 mars 2011

Att göra något med sig själv

Man kanske borde fixa det där fanzinet?
Man kanske borde lära sig spela gitarr eller något?
Man kanske har idéer ändå?
Man kanske faktiskt kan tillföra något och inte bara spä ut det här dravlet som kallas för (black) metal med mer skit?
Det kanske finns något att göra?
Något som inte bara kommer hamna på historiens sophög?
Något som inte bara kommer vara en förolämpning gentemot all den magnifika musik som jag har att tacka för så mycket?

Man kanske borde göra något annat?
Tänk om det visar sig att man har TALANG för något.
Tänk om man är såpass duktigt att man kanske kunde bli en Repsekterad Akademiker? Eller en Riktigt Konstnär? Eller något annat som faktiskt Har Något Att Säga?
Problemet med det där är att jag inte pallar med det sociala spelet och den lilla inblick jag har i allt det där är att det är MINST lika mycket scen som metal eller punk. Är du inte en del av den så har du inget att säga, för ingen kommer lyssna.
Jag har pysslat med det där spelet och interagerat scenmässigt (på en inte alltför hög och avancerad nivå, det ska erkännas) i ett gäng år nu och jag är inte imponerad (samtidigt som jag väl försöker imponera. Det är väl det första stycket handlar om?). Men (metal-)scenen är ärlig på den fronten. Det handlar om att stänga folk ute till stor del (nu snackar jag inte om musiken utan om kulturen/scenen, även om man definitivt kan argumentera för att även den gör det.). Det är inget hymmel om det, inte från min sida. Det finns en ärlighet i attityden. Det är inte nödvändigtvis tyst ignorans som möter dig, det är aktivt motstånd. Är det att föredra? Är jag en del av den här scenen och kulturen? Man kan argumentera både för och emot att jag skulle vara det, det kan man definitivt. Det spelar egentligen ingen roll. Men jag tycker att hela konceptet presenteras bra i den här intervjun som jag tillåter mig citera ett par stycken ifrån:

“Black metal is elitism. But elitism is a falsity. There is no one who is truly elite, it is simply the act of pushing everyone else away that makes it real. You have to take the opportunity to utilize black metal for what it really is. It is the great moment to disregard life and civilization and do what you want and partake in this tradition of antisocial destruction and selfish beauty.”

“In a sense, all good art should function along these guidelines, but black metal does a better job of being honest than most other genres. Elitism should be an unwavering ambition to see your vision realized. "

Förstår ni vad jag menar? "black metal does a better job of being honest than most other genres."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar