måndag 7 januari 2013

Klasskamrater

Antagligen inte så många som läser den här bloggen som bryr sig, men under natten hittade jag tre texter som på olika (men samma) sätt drabbade mig hårt. Igenkänningsfaktorn var hög. Och nu kommer ni säkert sitta där och fnysa och tänka för er själva att "Alex, han är ju inte underklass! Han är ju knappt arbetarklass!" men ska man sitta och haka upp sig på sånt, på mina föräldrars inkomster när jag var liten (de var inte så höga men fullt tillräckliga) eller att jag minsann har en hel del högskolepoäng nu osv så missar man poängen. Så väljer man att missa poängen. Farsta var och är inte Jordbro eller Vårby Gård, det är sant (och jag växte upp i ett av de bättre områdena i Farsta), men det betyder inte att man är skyddad mot skit runt sig eller tror att man tillhör något större, har rätt till vilken plats i samhället som helst. Har möjlighet.

Skitsamma. Här är texterna.

Vi har räknat på det här - Vårt kollektivt jävla dåliga självförtroende

Lena Andersson - Klass sitter i själen

Kartellen mellan två världar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar