tisdag 22 september 2009

Intelligent Misantropi

Indy har en väldigt bra blogg som jag läser mer eller mindre slaviskt. Det är inte alltid jag tycker att han har rätt, det är inte alltid jag känner att jag förstår hela innebörden, men det är i stort sett alltid intressant.

Hursomhelst. På ett helt annat ställe på internet så länkade Indy till ett par inlägg (1. 2.) han har skrivit om sk. intelligent misantropi. I mångt och mycket så håller jag med, men det finns en grej som är lite komplicerad. Indy skriver:

"Before you let them hurt you, examine their opinions, their behaviour, their intellect, and most certainly you’ll come to the conclusion that they are fuck ups not worthy of your respect. Only when their words are damning and true is when you should start worrying. If they curse you with false and unintelligent bullshit, why bother? Instead, without aggression or pessimism, just sit back and let misanthropy rule. They suck."

Problemet är att majoriteten bestämmer och kan därför skada dig. De kan komplicera ditt liv. Sen har jag personligen lite svårt för att se hur man inte känner "aggression or pessimism" inför den flodvåg av likriktning och ovilja att tänka efter som mänskligheten är.

Hursomhelst. Indy citerar även Nicolas Chamfort:

“one can be certain that every generally held idea, every received notion, will be an idiocy, because it has been able to appeal to a majority”.

Jupp. No argument from my side. Som McDonalds. Eller Scary Movie-filmerna. Eller Britney Spears. Eller Schlagerfestivalen.

1 kommentar:

  1. Jag gillar faktiskt McDonalds väldigt mycket. Men generellt sett så gillar jag ju allt med mycket fett och socker väldigt mycket.

    SvaraRadera