söndag 13 september 2009

You always deserve the shoes.

Jag funderar på att köpa ny skor. Jag känner dels att jag skulle vara vågad och köpa ett par bruna chelsea boots och dels är det så att jag behöver något att använda till dagligdags under hösten och vintern. Något (mer) att slita på, s a s. Så jag funderade på de här för 899:-:




Lagom rejäla och sådär. Gummisula så jag slipper ha ångest över lädersulan (något jag alltid får annars). Helt ok. Grejen är den att jag känner mig alltid lite lurad om jag betalar fullpris för saker och ting. Speciellt skor. Så jag har kollat runt lite på andra ställen, bland annat mitt favoritställe, Herring Shoes. Där hittade jag ett par Loake-boots för 119 pund +15 i frakt, dvs runt 1600:-. Ångest med lädersula en svensk höst (fast jävligt skönt).



Sen finns ju det här paret från GANT för 99 pund + 15 pund (ca 1350:-) i frakt.


Jag ställer mig lite frågande till hur jävla bra kvalitén är på ett par skor från GANT. Jag vet att deras strumpor är sjukt grymma, men det är ju lixom en annan grej. Och så återkommer vi till det här med användandet. Jag hade ju tänkt ha de här som 'varje dag'-skor, mer eller mindre. Som man inte är så rädd om. Hur nojjig skulle jag inte vara om ett par blankpolerade Loake's eller GANT-skor jämfört med ett par (relativt) billiga, matta, semislitna skor? Å andra sidan så vet jag ju av erfarenhet att man ska köpa de snyggaste pjucken, annars kommer man (eller iallafall jag) gräma sig.

En annan grej är ju det faktum att jag VET att de där Loake-skorna kostar runt 2200:- i Sverige så man har ju tjänat (nja) en liten slant (= mår man bra av), men jag har ingen koll på vad man faktiskt skulle tjäna, rent pengamässigt, på att köpa GANT-skorna. Upplys mig, någon.

Eller ska man ta och köpa sig ett par låga, vinröda doc Martens?

Jag tror att det är bra för mig att inte skämma bort mig själv. Att straffa mig själv genom att inte köpa det jag vill ha mest.

Nåja. Vi får väl se om jag får några pengar ALLS. Och det finns ändå saker som går före, typ glasögon.



Kom igen nu, make your voices heard.

3 kommentarer:

  1. Du skall givetvis ha kängorna från Loake. De har vacker färg, snygg struktur på resåren och tydlig randsöm. Låt en kunnig skomakare lägga på en tunn gummisula så klarar de höstrusket. Billighetsvarianten är ful och klumpig. Gant-kängorna har en märklig specialsula som förmodligen försvårar omsulning.

    SvaraRadera
  2. Jag har ju ett sådant par Loake-kängor sedan tidigare, fast svarta. Hårda jävlar att gå in, men de har å andra sidan knappt slitits ett dugg trots ett års hyfsat ihärdigt användande och det är ju ett bra betyg. Så de ligger bra till, även om jag inte är helt hundra på färgen (där ligger Gant-kängorna bättre till). Jag är å andra sidan helt novis och rätt feg när det gäller det där med bruna skor, så...

    Till syvende og sist så är det dock en ekonomisk fråga. Fast jag vet å andra sidan att det här är en typisk sak som det är ovärt att kompromissa om när det gäller några hundralappar.

    SvaraRadera
  3. Finns tydligen en second hand-skoaffär vid odenplan. Tänkte väl sondera trängen där lite innan jag bestämmer mig för något.

    SvaraRadera