torsdag 14 januari 2010

Vad man ska göra?

Kollade på den här BM-dokumentären. Vad ska man säga? En fördjävlig amerikansk speaker som knappt kan tala engelska fullständigt förnedrar de skandinaviska namn han tar i sin mun, samma gamla jävla aftonbladetrubriker och mordhistorier som alltid, massa blyga snubbar i gardinfrilla som är sura för att dom kristna var dumma mot vikingarna (vilket ju egentligen är jävligt black metal. Att sabba för folk, vill säga), blir upprörda för att religiösa människor dödar folk och LaVey-satanister som tycker att den sataniska bibeln är samma sak för dom som den riktiga bibeln är för kristna. Vilket enligt mig... Har man inte missat poängen med boken och typ ideologin då? Men vad vet jag? Jag tyckte inte att den boken var så imponerande ens när jag var 15. Å andra sidan har jag väl knappt läst den sen dess heller. Jaja, bara dom trivs. Jag kan bara inte för mitt liv förstå hur man kan påstå sig spela black metal om man ogillar att kristendom/religion är förtryckande och tycker att ens konst är till för att "befria" dessa förtryckta människor. Don't get me wrong, det är väl skitbra om man kan få folk att tänka själva och sluta vara idioter (vilket enligt mig är problemet, inte att de tror på gud) men att göra det inom ramen för black metal är ungefär lika vettigt som den här bilden:
Tur att Erik dök upp och styrde upp situationen. Imponerande karl, på många sätt.

Jaja, black metal är många olika saker för många olika människor. Faktum är att jag tycker att det är många motstridiga saker bara för mig själv, men i slutändan är det magkänslan som bestämmer. Det enda jag inte kan komma över är det där jävla mjäkiga vikingatramset. "Men dom kristna var dumma mot oss först bla bla bla bla." Jo, det var dom, men det var 1000 år sedan och vad fan har det med black metal att göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar