lördag 7 maj 2011

Huvudlös

Nu har jag inte läst mer än typ de fyra första kapitlen i 'The Accursed Share', och jag började läsa dem för inte ens en vecka sedan så chansen att jag missförstått Bataille är väldigt stor. Hursomhelst så tycker jag att hans teorier är väldigt intressanta och jag är väldigt nyfiken på hur han skulle ha sett på ett ekonomiskt system som det vi har idag, som i så stor del går ut på att konsumera istället för att producera. För att snabbt sammanfatta det jag tror att Bataille verkar ha menat så går det ut på att samhällen i stort sett alltid har ett överskott på 'tillgångar', att ett (ekonomiskt) system alltid tillförs mer energi (tillgångar) än det kan använda och att denna överskottsenergi måste spenderas "willingly or not, gloriously or catastrophically". Vad han menar med det är att antingen bränner vi det här överskottet på "lyx" (lyx för Bataille var helt enkelt att bränna pengar/energi på saker som inte tillförde någon nytta, t ex. konst.) eller så kommer vi på ett eller annat sätt slå i ett tak och så bränner det här överskottet ut sig själv. Ett sätt det gör det på är krig.

Nåja, min idé är att vi har ju ett samhälle där vi hela tiden HAR ett överskott (=mer pengar i plånboken) och det överskottet bränns av hela tiden (=vi konsumerar lyx, dvs saker som inte tillför någon nytta) så so far so good. Men, problemet som uppstår är att vår lyxkonsumtion som bränner av det här överskottet opererar i ett system där den konsumtionen skapar ett ännu större överskott som leder till att vi konsumerar ännu mer som leder till... Ja, ni förstår. Osv, etc ad infinitum. Frågan är när (om?) vi slår i taket (när kommer vi till punkten där vi bygger upp mer överskottsenergi än vi kan göra av med) och vad händer då?

Jag är även intresserad av hur den kulturpolitik vi har/börjar få i allt större grad är helt misslyckad som eventuell säkerhetsventil ur Batailles perspektiv.

"Woe to those who, to the very end, insists on regulating the movement that exceeds them with the narrow mind of the mechanic who changes a tire."

Det här är mycket mer av en fundering i bloggform än någon slags inlägg i en debatt eller ett ställningstagande. Det är mer ett sätt att förstå Bataille än någon annat, och chansen att missförstått helt är stor. Men jag är intresserad av andras tankar i frågan, speciellt från de som kan sin Bataille väl (alltså, jag är intresserad av att veta om jag har förstått Bataille).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar