tisdag 17 maj 2011

Komihåglista

Att göra: allt.








Nä, men på allvar. Skriva färdigt BA-uppsats. Översätta färdigt dikt och skriva uppsats om det. Fixa jobb. Åka på fölsedagskalas. Gå på vernissage. Kolla på område i bagis. Fixa pengar. Svara ja på lägenhet. Lämna in uppsats. Försöka att undvika dö av magsår. Allt innan måndag.

Nåja. När det gäller BAn så kan den ju skjutas upp tills september. Fast man skippar ku helst det. Någonstans så känner jag att jag kommer ha nog att stå i, på ett eller annat sätt, den här sommaren. Tur att jag hittade de där kassarna med T-shirts jag inte använder. Borde ju kunna bli några hundra där, om det skulle vara så.



12 kommentarer:

  1. Med BA så menar du bachelor-uppsats?

    SvaraRadera
  2. Aaaa, p'sis. Lite jobbigt när det verkar som att man gör något ganska få har gjort innan. Vatten över huvudet osv. Plus att det är rätt flummigt det här, på sitt sätt.

    SvaraRadera
  3. Ok, vad skriver du om då, förenklat? Själv är jag rätt bra på att få saker gjorda i tid, inklusive akademiska prylar. Att det gick bra med den sista uppsatsen tror jag berodde på att jag planerade ganska långt i förväg vad jag skulle skriva om och det blev till ett litet intresse under en period.

    SvaraRadera
  4. Kortfattat kan man säga att det handlar om hur Bone Awl skapar mening genom att på olika sätt förhålla sig till black metal. Alltså, tolkas dom som bm för att det ligger i texternas natur eller tolkas dom som bm för att de figurerar i en bm-kontext? Hönan eller ägget, s a s. Bone Awl, how do they ru kung work, liksom.

    Jag är värdelös på att få saker gjorda i tid. Speciellt den hör uppsatsen. Dels har det tagit extremt lång tid att komma fram till en användbar tes, dels är ämnet så luddigt att det är lite svårt att hålla koll på när man faktiskt skriver något relevant, dels är det svårstrukturerat like a motherfucker.

    SvaraRadera
  5. Är det inom samtidshistoria eller vilket ämne rör det sig om? Jäkligt intressant ämne i alla fall men Bone Awl har jag faktiskt inte hört. Synd att det är så svårt att trampa upp nya stiger. Inom historia och religionshistoria finns det väl knappt något skrivet om BM och jag antar att det även gäller musikhistoria och dylikt? Petersens Contemporary Religious Satanism känner du till, du nämnde väl den i ett sammanhang. Kolla även Gods of the Blood av Gardell och Black Sun av Goodrick-Clarke, båda finns på Google Books. (Ber om ursäkt i preventivt om du redan känner till dessa, vilket du förmodligen redan gör.)

    SvaraRadera
  6. Det är engelska, faktiskt. Så det är lite svårnavigerat eftersom det vanligen brukar handla bara om texterna (och väldigt sällan om låttexter), men här försöker jag ta ett helhetsgrepp om en skiva och ett band och alla aspekter kring det, samt jämföra det mot black metal. Det gör sig ju inte lätt på 8000 ord. Det är ju inte som att BM är EN grej, liksom.

    Känner till dem gör jag, men inte läst. Får ta och ge mig på dem när jag är färdig med allt det här.

    Bone Awl bör man lyssna på om man gillar sin BM snabb, rå och punkig och till det vill ha ganska skruvade och konstnärliga omslag samt mer poetiska och mångfacetterade texter.

    SvaraRadera
  7. Ok, tänkte att i avsnittet "tidigare forskning" så kunde du kanske nämna dessa verk och då specifikt de kapitel som handlar om BM ocg dylikt. De är ändå smått relevanta, liksom. Vet dock inte vad ni har för praxis gällande struktur/upplägg men ett sådant avsnitt brukar ju vara med.

    Bone Awl låter intressant. Ska kollas upp omedelbart.

    SvaraRadera
  8. Ja, lite extra citat och källor vore ju inte helt fel, det har du rätt i. Tack gör tipset! Får skumma igenom inatt.

    Bone Awl bör man kolla upp. Om jag får guida dig lite genom djungeln av släpp så rekommenderar jag dig att börja med Meaningless Leaning Mess-LPn, fortsätta till Bowing Heads (nyaste kassetten). Vill du ha det stökigare så ger du dig på släppen innan MLM, annars fortsätter du till Night's Middle-singeln. Allt finns att ladda ner såklart, men om du gillar MLM så rekommenderar jag dig verkligen att skaffa vinylen. Konsten och layouten är jävligt speciella.

    SvaraRadera
  9. Ah, tack. Introt till "Night's middle" (lyssnade på den och några låtar till på MySpace) var ju enastående och jag gillade även huvudstöket, som var rätt mycket (crust)punk. Är inte överförtjust i sån här lo-fi black metal men det här kan vara värt att fördjupa sig i. Drog ner "Meaning...", får se vad jag tycker om den.

    SvaraRadera
  10. Night's Middle-introt är verkligen helt fantastiskt, och låten i sig är det inget fel på heller. Snygg text också.

    Det är nog till stor del punkstöket som gör det bra. Annars när bm blir för lofi kan det gärna tendera att kännas stelt, innehållslöst och tråkigt och lite för mycket sorgligt enmansprojekt (att mycket lofi-bm låter så har nog att göra med att de ofta är enmansprojekt också). Punk tjänar ofta mer på ett primitivare tillvägagångssätt och förhållningssätt - metal förväntar man sig ofta mer 'krångel' av (relativt sett).

    MLM har i min mening bättre och mer intressanta låtar än Night's Middle, annars är det i stort sett prick samma sak. Bowing Heads är snäppet mer metal. Fast det är inte som att det är någon extrem skillnad på deras olika släpp. I stora drag så rör det sig om punkig black metal med 'dåligt' ljud rakt igenom, hela tiden. Gäller således att hitta de låtar man gillar.

    SvaraRadera
  11. Ok. Ja jag delar nog din åsikt i det stora hela och jag gissar på att jag har en snävare skara band jag lyssnar på inom bm. De flesta är dock relativt sett ganska "pompösa" och metal, men samtidigt gillar jag käng- och crustpunk (periodvis och i ganska korta stunder bör dock påpekas) och kan verkligen uppskatta det där råa drivet inom en del punkig bm och närbesläktat, till exempel Gallhammer. Extra plus för snygga intron och, om du har rätt, snygga texter, i detta fall.

    SvaraRadera
  12. Jag gillar ju generellt sett ruttet/rått ljud (även om det defintivt inte alltid behöver vara helt olyssningsbart rått/lofi). Generellt sett tycket jag att det är intressantare att lyssna på, och för bra ljud blir ofta... Det krävs så extremt bra låtar/låtskrivande då, och speciellt om det blir lite pompösare. På samma sätt blir såndär black'n'roll ofta lite halvtråkig också (typ Tyrant) eftersom det är så riffbaserat och kräver så EXTREMT bra riff.

    Gallhammer är ju dock guld, även om jag inte lyssnat på mer än första. Helt rätt i någon form av ärligt gränsland mellan Discharge, Hellhammer och Amebix.

    SvaraRadera