fredag 11 november 2011

Fuckshit

Min grupp/klass är dum i huvudet och förstår inte vad jag menar när jag försöker diskutera ideologi. Alternativt så vägrar de förstå och försöker mästra mig ("You could read Althusser if you are interested in this". Tack. Jag har läst Althusser. Jag är långt ifrån någon expert på karln men jag tycker att mitt resonemang visade på en viss bekantskap med gubben.). Och det värsta är att läraren (som sätter betygen) inte verkade fatta mitt resonemang heller. Ännu värre är att ingen verkade fatta att jag ställde en retorisk fråga när jag frågade "how do you not read things ideologically?"

Jaja. Är väl bra att jag togs ner på jorden lite, kan man tänka. Jag bara hatar prick allt nu.


-Penitenziagite!

4 kommentarer:

  1. Althusser har gjort en del viktiga insikter om subjektet. Helt klart en av de skarpaste postmarxisterna. Seminariebråk är för övrigt kul (men svårt).

    SvaraRadera
  2. Althusser är jätteintressant och hans teorier om ideologier och (tänker på engelska) internal distentation är oerhört skarpsinta när de får sätta sig (även om jag lider av någon form av hatkärlek till marxistisk litteratur/kulturkritik). Jag har heller inget emot när det kivas på seminarium. Jag har något emot när folk
    tycker/tror att jag är korkad, eller bara låtsas tro/tycka det. Att inte hålla med folk eller att folk inte håller med mig kan jag leva med mer än väl.

    SvaraRadera
  3. Ja, sånt kan ju vara oerhört irriterande, särskilt när det ironiskt nog kan bero på att den andra parten är dum. Det viktigaste är nog att vara kongenial och anstränga sig för att förstå vad den andra menar när man läser/lyssnar. Annars får man ställa en motfråga, och får man fortfarande ett luddigt och knäppt svar - ja då kan man eventuellt avfärda någon som dum.

    SvaraRadera
  4. Ja, man måste ju hålla en viss standard. Inte så smart/trevligt att börja dryga sig för att man inte fattar. Det är liksom lite det som var problemet - jag uppfattade det som att andra valde att försöka mästra mig istället för att försöka förstå vad jag menade.

    Idag dominerade jag dock. w00t.

    SvaraRadera