onsdag 16 november 2011

"Ondska - Vi tror på Satan"

7 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Lyssnar på senaste plattan nu. Satan så bra.

    SvaraRadera
  2. Kul! Är inte så himla inne på Goddamn Gallows själv, men kul att folk gillar och hittar nytt. Gillar dock bolaget de ligger på, Farmageddon. Släpper en hel del intressant, t ex. Jayke Orvis som släppte en av förra årets (tror jag?) bästa skivor.

    Den här covern är väl lite sisådär. Eller, den är grym men sången är inte särskilt lysande alls. Hade den varit mindre ond och tillgjord så hade det varit full pott i min bok.

    SvaraRadera
  3. 7 Devils har jag lyssnat på säkert 4-5 gånger sen igår. Den blir till och med bättre och bättre. Lite rädd för dock att deras tidigare prylar kanske inte är lika bra. Kollade upp Farmageddon igår också, verkade helt klart intressant, och Orvis ska jag kolla upp direkt.

    Jo, den är väl mer kul än bra kanske. Fast hans Tom Waits stämma faller jag lite för.

    SvaraRadera
  4. Har inte lyssnat så mkt på dem, mer än att jag lyssnat lite här och där och aldrig fastnat. Tyvärr. Ska nog ge dom en liten chans till och fixa ngn platta och lyssna igenom ordentligt.

    Gillar du Orvis så var han tidigare med i ett av mina favoritband, .357 String Band. Dom är dock någon form av bluegrass där Orvis ju är mer country. Men jättejättebra! Fantastiska texter till och från också.

    Jag relaterade inte riktigt till Tom Waits utan mer till någon form av försök till black metal-sång. Tom Waits har liksom aldrig låtit så tillgjord för mig (jag hade kanske sett parallellerna mer om det INTE hade varit en Venom-cover).

    SvaraRadera
  5. Fast en stor jävla WIN i min bok är ansiktstatueringarna - speciellt att han har ett flygplan på kinden.

    SvaraRadera
  6. Jayke Orvis var riktigt bra, vilket jag nog anade hela tiden. .357 String Band lyssnar jag på just nu och än så länge gillar jag skarpt.

    Studioversionen av In League With Satan låter såklart lite bättre, det var mest där jag tänkte på Tom Waits. Tänkte faktiskt inte alls att han förställde rösten, utan att han faktiskt låter så. Men nu när du säger det...

    För övrigt, jäkligt kul att få utvidga vyerna till lite mer än Hank III och Bob Wayne. Tack.

    Ansiktstatueringarna är underbara. Jag borde försöka hitta ett jobb där det funkar med flygplan osv istället för polisonger. Snubben, Baby Genius, har tydligen ett band som heter Faggot Baby, inte lyckats hitta dock. Tänkte att man kunde få reda på där hur hans sång egentligen låter.

    SvaraRadera
  7. Visste inte ens om att det fanns en studioversion förrns nu - den är ju faktiskt ett gäng snäpp bättre. På något sätt så tar jag texten mer på allvar här än när Venom sjunger't. Tror lite att sången funkar bättre om man tänker på Goddamn Gallows lite mer som ett psychobillyband och inte, som jag gjorde, som ett punkigt amerikanskt folkmusikband.

    Apropå Tom Waits så låna ett öra till Slackeye Slim någon dag också. Har inte hört senaste som påstås vara någon form av mästerverk, men tidigare verk har varit habil Tom Waits-influerad skräckcountry.

    Fan vad kul att du upptäcker nytt. Det finns en hel del sjuka och sjukt bra saker gömt i USA. Kolla upp en sida som heter www.savingcountrymusic.com! Typ där jag hittat ALLT. Det mesta som skrivs där är väl kanske inte jätteintressant, men man stöter på mycket fint där också.

    Andra rekommendationer jag känner mig tvingad att komma med är personliga favoriterna i Hellbound Glory. Här är det bästa från nya skivan:
    http://youtu.be/37MNIeq-V7c
    http://youtu.be/P4k5YMZo8JU
    http://youtu.be/h-cEN0s38dQ

    samt Lucky Tubb som är en annan favorit:
    http://www.youtube.com/watch?v=iSGvAzYVX-E
    http://youtu.be/ZaBgLGlN36Y

    Lucky Tubb är ju dock väldigt straight up konservativ country och Hellbound Glory är om inte konservativa så åtminsonte utan punkinfluenser. Men gillar du Bob Wayne så borde du gilla det här. Lucky Tubb ska för övrigt spela (gratis) i Stockholm i januari. Tolfte, om jag inte har helt fel.

    Jag är så puckat förtjust i ansiktstatueringar så det känns nästan farligt.

    SvaraRadera