måndag 6 april 2009

Feeding The Beast

Efter att ha suttit och kollat på 'Nattportiern' i en timma (tills DVDn hakade upp sig) så kom jag att tänka på en sak: Vad är grejen med SS? Alltså, jag vet ju att jag gillar dom. Inte vad de gjorde eller vad de stod för, men hur de såg ut och på något sätt myten runt dem och kring dem. Men varför blev det så? Varför dök det upp en massa nazisplotationrullar? Varför har SS blivit förknippade med så mycket sex och dekadens? Personligen tycker jag, liksom många andra, att ur en estetisk synvinkel är Allgemeine-SS Hugo Boss-designade uniform det absolut snyggaste som finns. Den utstrålar auktoritet, manlighet, styrka och kompromisslöshet. Men var kom porren in? Är det för att i SS-uniformen och hela grejen finns det någon form av utstrålning av behärskad grymhet och dominans? Är det för att man lätt får en bild av att det här var ett brödraskap (i brist på bättre ord) som skapade regler istället för att leva efter dem (och gjorde det i bokstavlig bemärkelse)? Att de ansåg sig vara i en position där de, som självutnämnd elit, tog sig rätten att göra vad som helst och att vi genom att tolka det sexuellt gör det förståeligt för oss? Att det handlar om makt=sex?

Personligen tycker jag att när det gäller herrkläder så är SS-uniformen en av de mest sexuellt laddade samlingarna klädesplagg. Andra uniformer not so much, med undantag av vissa av de tyska första världskrigsuniformerna.

Men det jag försöker komma fram till är... Vadan detta intresse på så många olika ställen? Fortfarande ? Jag menar, deras saga var ju all för nästan 65 år sedan. Att nazis diggar den/dom fortfarande har ju sina skäl (dom är ju dock inte direkt representanter för bra smak eller god estetik since the originals gick och svalde cyanidkapslar i slutet av kriget), men SS dyker ju upp på så många olika ställen som inte har ett dugg att göra med högerextremism. Snarare tvärtom. Att SS-liknande utstyrslar används inom t ex. läderbögsscenen och BDSM är ju inget nytt och det är ju inget som olika högerspöken gärna vill ge något existensberättigande övehuvudtaget.

Så vad är grejen?

Kvällens nöje:

Några exempel på vad jag menar:



EDIT: Det ska erkännas att Ralph Fiennes/Amon Thoth (dvs bilden högst upp) inte hör hit egentligen, men karljävulen ser ju så fruktansvärt bra/ond/obehaglig ut på den bilden. Lätt en av mina favoritbilder. Dock skulle han ju ge ett fruktansvärt snarlikt intryck även i, säg en tredelad kostym eller en dubbelknäppt kostym. Men fortfarande. The stuff bad dreams are made of.

Eller som jag en gång fick höra: "det är inte alltid man gillar det man gillar."

2 kommentarer:

  1. Susan Sontag skrev på sin tid (60-talet?)en berömd essä eller artikel om detta fenomen, "Fascinating Fascism", som jag skulle vilja läsa. Dock är det svårt att få reda på när/var essän/artikeln publicerades och var man kan läsa den.

    SvaraRadera
  2. Kan det vara den här du menar?

    http://www.history.ucsb.edu/faculty/marcuse/classes/33d/33dTexts/SontagFascinFascism75.htm

    Den verkar onekligen intressant iallafall.

    SvaraRadera