onsdag 1 april 2009

Den Nya Lagen

Så... Man vill ju inte ha hit en massa muppar som tror att jag är intresserad av deras åsikter så jag nämner den inte vid namn. Men ni vet vilken jag menar. Hursomhelst.

Det stora problemet med den lagen är i mina ögon att man ger makt åt aktörer som inte har ett dugg intresse av vad som är rätt, rättvist, proportionerligt, schysst, vettigt osv. De har ett (1) intresse. Pengar. De skiter väl fullständigt i om det är rätt och riktigt att någon laddar upp/ner något, vad de bryr sig om kommer vara att statuera exempel för att tjäna pengar. Det är som den där scenen i 'Fight Club' där Edward Norton förklarar skälen till att man återkallar bilar (den beräknade kostnaden för stämningar över kroppsskador och dödsfall blir större än kostnaden för en återkallan, inte det faktum att bilarna kan vara dödsfällor) fast tvärtom om, om ni förstår vad jag menar. Och de här människorna har alltså Sveriges riksdag givit rätt att hålla koll på dig. Ett gäng hyenor (och ja, jag räknar med de artister som gnäller också. Vafan, varje krona som Ledin, Benny Andersson och Lundell förlorar är fan en seger för den goda smaken).

Tur att man lyssnar på såpass obskyr musik att antagligen ingen mer än jag bryr mig om den. Det enda problemet med det är att det betyder att jag aldrig kommer skaffa mig ett såntdär anonymitetsgrejs för jag känner mig så säker och sen kommer antipiratbyrån att sätta dit mig för att jag laddat ner utgångna skivor och gamla demos. För det kommer de göra. Om de kan. Det kan ni lita på. Statuera exempel, remember?

Håhåjaja. Jag orkar verkligen inte bry mig om världen nu. Let it burn, see if I care. Vafan, folk har ändå alltid gjort som de vill. Lagligt har inget att göra med det (som en vän till mig sa: "det är en frihet att begå brott."). Fast förtryck är ju bra för konsten. Kolla på punken under åttiotalet. Vi har Thatcher att tacka för det. Och det här kan nog bli ball det också. För det jag ser när jag tittar ut genom fönstret och läser tidningen eller tittar på TV är en blind mänsklighet påväg mot ett gigantiskt område kvicksand. Och det ska bli intressant att se vilka det egentligen är som tar sig över det genom att kliva över restenerna av de gamla.

Jag köpte för övrigt den här igår:Den är ju typ allt jag letat efter, fast inte helt i läder. Men den kändes värd det ändå. Fan, en liknande modell i läder kostar ju runt 2000:- och då får man sådnat där kärringspänne istället för liten tryckknapp. Och ska jag pynta 2000:- för något att bära en pocketbok, tobaksflagor och kvitton i så ska det fan vara precis som jag vill.

Edit: Och folk säger att man inte kan tjäna pengar på skivförsäljning? Herrejössess.
Kollade faktiskt upp värdet på mina snyggaste o tuffaste fem skivor, dvs de som står framme just pga sin tuffma. Runt en tusenlapp styck på eBay. Tror jag gav kanske 100-200:- för varje. Eller så. Näe, nu ska jag sluta skriva runkposter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar