tisdag 2 mars 2010

"I'm working, not fucking middle class"

Herr 138 har här skrivit en grej om Darkthrones nya skiva.

Låt mig säga såhär: musikaliskt sett så var Darkthrone ett av världens absolut bästa band när de fattade det inte så genomtänkta beslutet att kalla sig för "Norsk Arisk Black Metal" och har sen dess haft både upp- och nedgångar. De senaste årens halvslappa, trötta, oinspirerade punkskivor är rent ut sagt skit. Men nu kommer vi in på grejen här:
Textraderna ”Got no problem with manual labour” och ”don’t need no fucking favour”. Precis varför jag äskar Fenriz och precis varför inget kan få mitt hjärta att svalla som arbetarklassromantiserande.

S t o l t h e t.

En korkad stolthet, måhända. Men stolthet, nonetheless. Är det det enda man har, så är det det enda man håller fast vid.

Rubriken är f ö tagen från en Tattooed Motherfuckers-text ("I'm OK" har jag för mig att låten heter). Också arbetarklass och med ett högerextremt förflutet.

Kanske därför jag alltid känner mig så nära misslyckandets rand, eftersom I ”don’t need no fucking favour”.

4 kommentarer:

  1. Själv tycker jag att... Tja, ska man skriva en hyllningsartikel till Darktrone och Fenriz ouppnåeliga koolness bör man avsluta med något bättre än "Konst skapad på impuls och med fart – det ska gå fort när du har ett stämpelur att passa.".

    Där lackade jag rejält och började tänka på "tre låtar om dan om det är bråttom".

    Vad menar han liksom? Förvirrad.

    Dessutom finns det vissa nerskriva Darkthronetexter. Kanske inte alla, men några. Har man kollat lika mycket klipp på Darkthrone i studion som jag har så vet man sådant. Antagligen har den store Fenriz inte brytt sig särskilt mycket om att spara dom, men ändå, dom HAR skrivits ner. Vissa av dom. Sådeså.

    SvaraRadera
  2. Jag bryr mig inte särskilt mycket om aftonbladettexten (mer än att det är helt sjukt roligt att orden "norsk arisk black metal" nu har figurerat i tidningen), bara om själva Darkthrone-texten.

    De senaste årens Darkthrone-skivor har ju låtit som totala impulsartade hafsverk, så...

    Det finns ganska många Darkthrone-texter nerskrivna. Kolla bara bookletten till typ valfri skiva.

    SvaraRadera
  3. Den förklarar bara varför han inte fjantar (läs turnerar, reser, träffar folk osv) runt.

    SvaraRadera
  4. Fast du. Han spelar ju i punk-Darkthrone. Det är ju jävligt fjantigt.

    SvaraRadera