lördag 4 september 2010

Jag tror...

...att det här är själva definitione på aquired taste. Eller, jag hoppas åtminstone det.



Fast jag har ändå respekt för Immortal. Jag menar, de har varit prick lika pajiga i hela sin karriär på typ samma sätt. Det är värt respekt. Nu har dom tydligen en större budget att vara pajiga för och grattis till dom för det. Världen behöver fler Immortal-videos.

Minnesvärd scener:
armgesterna runt 0:15
Abbath Doom Occultas läppar 0:20 och fram tills sången börjar.
Abbath Doom Occultas lilla dans vid 0:44-0:46.
Abbath Doom Occultas lilla gång vid 0:53-0:56.
Abbath Doom Occultas... rörelse vid 2:27

8 kommentarer:

  1. Hänförd. SOM han har övat och så blev det bara fel.

    SvaraRadera
  2. Fast grejen är ju att det inte blir fel, för dom (resterande världen, som inte är norrmän som har hittat på en egen fantasyvärld ser ju lite annorlunda på saken). Det ska ju se ut precis sådär. Vilket är helt underbart vackert.

    Förvånansvärt OK låt, dock. Brukar vara flera resor sämre.

    SvaraRadera
  3. Och alltså, det har blivit bättre. Samma band för typ 15-17 år sedan: http://www.youtube.com/watch?v=-VBdAY8eA9w

    SvaraRadera
  4. Jag älskar den här raden ur Pitchfork-recensionen av senaste skivan: "Horgh no longer sounds like a drum machine left unattended."

    Måste nog kolla in senaste skivan. Det var inte helt otrevligt det här.

    Jag gissar att du hört talas om Krallice?

    SvaraRadera
  5. Nej, som sagt, den här låten var förvånansvärt OK. Annars tycker jag att dom har hört till band som på något sätt är "för" bra. Du vet, hela Abyss-stuket... Snygg men trist produktion. Snygga men trista riff. Väldigt snygga och rena/tråkiga scenkläder osv.

    Har hört namnet, hört att dom är från USA och därför avfärdat dom som något slag Xasthur/Leviathan/ensam-kille-med-dålig-paint-USBM. Är det fel, alltså?

    SvaraRadera
  6. OK, Metal Archives säger att Krallice har medlemmar från The Flying Luttenbachers vilket jag vill minnas var jävligt tuff men naturligtvis totalt oförståelig typ konstjazz. Men även att folk från Gorguts och Behold... The Arctopus är med, och det är ju inga bra band. Mycket knepigt. Gemensamma nämnaren verkar vara knepig musik? Är Krallice knepig musik?

    Tips tillbaka: Negative Plane. Det är fan dödsstraff på att inte lyssna på dom.

    SvaraRadera
  7. Har sett gamla Immortal-videos på GooTube förut och helt avfärdat dom som pajasar, mest för att jag inte riktigt köper sångare i spetsig trollkarlshatt som springer i ruiner, eldslukare och helt idiotiskt snabb blast beat högst i mixen. (Jag förstår att blast beat kanske tillhör black metal-kanon på något sätt, men ska det vara så jävla svårt att hitta ett groove också?)

    Jag har lyssnat ganska mycket på Ocrilim, som är Mick Barr med en laptop och en Gibson SG och lite för mycket tid, nån slags avant-metal i femtielva lager som bitvis är fantastiskt bra (hittills har alla jag försökt övertyga om att Ocrilim är bra bara tyckt att jag är konstig -- jag hävdar att både Anoint och Annwn är bra skivor).

    Barr lirar gura och ylar i Krallice, han är förvånansvärt konventionell där, han har annars massa konstiga/jazzfuckiga saker för sig under namn som Orthrelm/Octis/Crom-Tech och dylikt (typ skivor med 50 låtar på totalt 20 minuter, jazzmetalriff i överljudshastighet osv).

    Jag tycker definitivt Krallice är trevlig black metal. Nu är jag inte speciellt bevandrad i ämnet, men det är ofta melodiskt och sällan överdrivet enformigt eller tråkigt. Barr och Colin Marston (från Behold... The Arctopus) samsas bra om utrymmet, trummisen kan spela annat än blast beat, osv. Dom kan lira.

    Jag vet inte om jag kan välja riktigt mellan självbetitlade första skivan och tvåan Dimensional Bleedthrough. Men de är värda att lyssna igenom några gånger, Wretched Wisdom och Cnestorial är nästan radiovänliga i sin svängighet (jag anser detta vara positivt).

    Ska kolla upp Negative Plane för att undvika dödsstraff.

    SvaraRadera
  8. Men dom är nog ganska städade, ändå. Tveksamt om dom målar sig alls, t.ex. Svärmorsdrömsblackmetal.

    SvaraRadera