måndag 20 september 2010

UNA-bombaren hade fantamej en poäng.

Mitt största problem (om man bortser från det här med Moderaternas "arbete till varje pris"-linje och deras "sjuka människor behöver bara ta sig i kragen"-tänk) är att vi efter det här valet i ännu större grad blir ett löjligt folk, en löjlig art. Vi har en ekonomi som till stor del bygger på konsumtion, så vi blir itutade vikten av att konsumera bara för att konsumera. Vi blir uppfostrade till att köpa skit. Skit vi inte behöver. Vi blir upplärda att identifiera oss med skiten. Vi får det itutat i oss att det största som kan hända i livet är en ny iPhone, och kanske en titel på engelska. Vi måste tydligen jobba mer och hårdare för att ha råd att vara såhär dumma i huvudet, samtidigt som det finns folk som är arbetslösa och inget hellre vill än att jobba. Men det är ju bra att dom finns där och är arbetslösa och sjuka för då håller vi andra oss på tå så vi inte gnäller för mycket och kanske typ tycker att det är lite jobbigt att jobba skitmycket på obekväma tider för saker man egentligen inte vill ha eller behöver (men det finns ju inget annat att fylla hålet i själen med, så vi jobbar. Och köper.).

Men det är viktigt att jobba mycket, och mer! För vad händer annars? Ja då kanske kineserna tar våra Thailandsresor och vart ska vi åka då? För vi måste ju försvinna en månad om året och supa ner oss ordentligt för palla gå tillbaka till jobbet. Annars faller ju hela systemet. Jobba, köp, jobba, köp. Det spelar inte någon roll vad du gör eller vad du köper. Bara du köper. Bränn alla pengar. Spara inget. Det är dåligt för tillväxten. Vaddå? Hur du ska överleva om allt går dåligt när människor som den här bedöms vara friska nog för att arbeta? Tänk inte på det nu, bara tillväxten stiger. Då behöver du inte oroa dig. Vaddå? Klart tillväxten kan stiga hur mycket sm helst hur länge som helst. Där ser du. Ingen fara. Det heter förresten inte "frisk" längre, det heter "arbetsför". Det heter inte "sjuk" heller. Det heter "simulant". Eller "jävla parasit", fast det säger man inte högt eftersom folk fortfarande låtsas att de bryr sig.

Välkommen till framtiden, där de själviska barnungarna är fler och mer inflytelserika än de vuxna. Jag ska fan spendera de nästkommande fyra åren med att vara så självisk jag kan, blåsa allt på stålar och sen köpa vapen och konserver för pengarna och flytta ut i skogen. Så kan ni andra förtjäna varandra.

Och nej, jag säger inte att sossarna och vänstern är lösningen. Jag säger att dom inte i lika stor utsträckning kommer ställa sig på knä och skrika "ta mig hårt och knulla mig dum" till Apple och McDonalds och varje annat skitföretag i världen. Inte med mening i alla fall.

Men högt däruppe sitter Steve Jobs och dom andra och tänker att nu har dom gjort något riktigt bra.

Jag undrar förresten när min iPhone dyker upp?

Apropå rubriken till det här inlägget så läs det här. Do it.

Och när det gäller att vi är och blir ett fånigare folk, läs det här.

Jag vill även tacka Lars Ohly för att han vägrade befinna sig i samma rum som Jimmie Åkesson (vars parti firade sina riksdagsmandat till Moldaviens ESC-bidrag), för hans förklaring till det och för att han så tydligt står för vad han tror på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar