tisdag 6 april 2010

White Heat, Red Hot

Igår så gjorde jag chipotlesalt. Med vitlök i. Jag var hemskt rädd för att jag hade fuckat upp det, men det visar sig att det nog har gått ganska bra. Jag tänkte låt det stå och gotta till sig till fram emot slutet av veckan, sen tänkte jag försöka ta tag i besväret att försöka få ut vitlöksbitarn + eventuellt fukt som är kvar då.

Annars ser receptet ut ungefär som följer:
Hacka upp valfri mängd chipotle i små små bitar, men ha inte med kärnorna. Jag tog två chipotlar. Lägg i en skål/mortel.

Häll i rätt mycket salt. Kanske runt en eller två deciliter.

Mosa/krossa runt så det göttar sig ordentligt och saltet antar en trevligare och pudrigare konsistens.

Hacka upp valfri mängd vitlök i större bitar/skivor. Jag tog 2 st färska vitlökar, där jag nog tyvärr lockades finfördela den ena alldeles för mycket (eller alldeles för lite, beroende på hur man ser på det.).

Häll vitlöken i salt/chipotlemixen.

Rör runt.

Låt stå tills det blir gott.

Längre än så har jag inte kommit än. Men det blir nog bra. Det var skitgott för en kvart sedan. Inte så gott direkt efter ihopmixtrandet igår.


EDIT: nu har jag plockat ur vitlöken och lagt allt i en burk. Det får nog anses vara ganska färdigt nu tänker jag. Vitlöksbitarna la jag i en burk med pastamixsås som jag oftast brukar använda som någon form av kryddmix när vi gör tomatsås. Började sen på en ny sats med större vitlöksskivor i (=mindre krångel). Den får stå till imorgon eller i övermorgon, sen plockar jag ur vitlöksbitarna, hackar i chipotle (förhoppningsvis får jag till ännu mindre bitar) och gosar runt. Sen har jag en burk till med det goaste av det goa, fast med ett annat tillvägagångssätt och lite andra proportioner. Får se om det gör någon skillnad. Sen tänkte jag göra chipotleolja. Har ni något tips om vilken olja man bör använda? Oliv? Raps? Jag är totalt n00b på det här.

1 kommentar:

  1. Oil and vinegar store i västermalmsgallerian har en miljon oljor och man kan köpa dem i små kvantiteter så man kan testa sig fram. Tänker spontant oliv eller solros?

    SvaraRadera