fredag 6 mars 2009

I Clavdivs

Igår natt kollade jag igenom de två första avsnitten av "I Claudius." Jag minns serien ifråga som väldigt bra, men det var å andra sidan 10-15 år sedan jag såg den. Hursomhelst, de två första avsnitten är inte så mycket att hänga i granen med och jag vet precis vems fel det är: Brian Blessed. Brian spelar Augustust (som i första hand var en titel, men även blev hans namn. Romarna hade en lite annan syn på det där.) och får honom att framstå som en godtrogen, snäll, glad och bullrig fåne. Inte korkad, men bara lite för inne på det där med "kan vi inte alla vara vänner och hålla handen"-köret. Jag har bara lite svårt att se att världens ditills mäktigaste man kunde tillåta sig att vara sådan. Ibland dyker dock en liten, liten gnista av konspirerande och intelligens upp (en liten räv bakom örat, s a s.) och det är uppskattat, men tror du inte att tjockisen strax efteråt återigen går in i ett "men han är ju en snäll grabb egentligen"-mode. Inte bra. Jag tar honom inte på allvar, och då var ju Augustus ändå en av historiens största ledare i en tid när (inbillar jag mig iallafall) lönnmord, konspirationer och korruption var mer än vardagsmord.

Anyhoodles, den kommer nog ge med sig. Lär ju inte bli helt dåligt när Caligula dyker upp och jag har ju som sagt bara kollat på två avsnitt än så länge.

Jag köpte f ö boxen för (under) 200:- på MegaStore vid sergels torg, tillsammans med Saló och en födelsedagspresent som ska förbli okänd. Jag rekommenderar ett besök eller två till den butiken ganska omgående eftersom den stänger sista mars.

I övrigt så införskaffades under gårdagen en bok om gotisk arkitektur och "radikalare än hitler." Jag har ännu inte hunnit göra mer än bläddra i den, men jag har svårt att se att den inte på något sätt skulle vara ett viktigt tillskott till min privata värld befolkad av knäppskallar.

I övrigt så är jag mest nöjd med införskaffandet av 1 par ganska så prisvärda myggjagare och 1 par ganska så prisvärda låga boots (stövletter?).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar