söndag 24 maj 2009

Drömtid


Alltså, jag vill inte vara taskigt eller så, men vad är det för jävla idioter till folk som springer runt i livet utan ID av något slag? Varför gör man det? Och varför blir man sur när jag inte tänker hyra ut något till någon utan någon slags säkerhet för mig/oss? Nej, du får inte hyra utan leg. Nej, ett gymkort är inte legitimation. Nej, det är inte för att jag är otrevlig (fast det är jag ju också, eller titt som tätt iallafall inte tillgjort trevlig) utan för att skydda både oss och kunder. Nej, du kan inte bara uppge ditt personnummer. Nej, jag tror inte att du tänker stjäla/lura till dig filmen, men regler är faktiskt regler och dina 50 spänn som du spenderar här under loppet av ett år (för det är ju bara muppar som aldrig är här i vanliga fall men som ändå förväntar sig bli behandlade som kungar som håller på och är omöjliga) är inte riktigt nog för att jag ska hålla på och bry mig om dina eventuellt sårade känslor. Känner du dig kränkt? Löjliga idiot. Asså vafan, vi lever i en relativt otrygg värld där folk beter sig som svin och försöker lura varandra på typ allt. Jag/vi har några små försigtighetsåtgärder för att skydda oss från det och hålla priserna nere för kunderna. Jobbigt? Lev med det eller lev utan oss.



Och sen kommer folk och gnäller om "hur ska man nu få tag på film och skivor? Vi oskyldiga som inte laddar ner eller stjäl drabbas ju av det här." Taskigt fall. När har det inte vart så? Och man tänker att eftersom de flesta som gnäller om sånt här är fyrtiotalister eller däromkring så borde de ha vant sig vid att livet är orättvist, iomed att de ändå är rätt gamla. Fast det är klart, har man fått hela livet serverat på ett silverfat och är van vid att saker och ting ska vara som man vill att det ska vara så är det klart att då är det ju lite jobbigt att förstå att en butik inte kan ha allt som någonsin har gjorts inne just nu, fast det inte säljer.

Fan vad jag hatar fyrtiotalister. Självgoda jävlar. Vänta bara tills ni hamnar på ålderdomshemmen och vi kan börja missköta er.


Jag har drömt en massa på sista tiden. Jag gillar't inte. Jag gillar inte att drömma. Jag blir alltid förvirrad. Jag blir alltid osäker på något sätt. Jag har nog nästan hellre mardrömmar än de obetydliga och förvirrade/förvirrande drömmar jag haft den senaste veckan.

Såg den ganska bra filmen 'Ganster No. 1' inatt. Den var inte lika bra som förra gången jag såg den men ändock bra. Framförallt gillar jag att den lyckas kombinera brutalitet och snyggma. Som den scenen när huvudpersonen (i filmen enbart känd som Young Gangster och senare, när samma karaktär spelas av Malcolm McDowell, som Gangster 55) ska hota en snubbe. De sitter i snubbens kök och Gangster har på sig en perfekt kostym med perfekt skjorta där manschetten sticker ut precis de perfekta centimetrarna, där håret är perfekt, där han är så jävla snygg och helt plötsligt drar han upp den slitnaste, rostiga, skitigaste, råaste yxa du har sett och förkunnar att det är hans favorityxa. Brutalitet. Total djurisk brutalitet bakom en skräddarsydd kostym och handsydda skor. Jag gillar verkligen det. Det får det jobbiga att bli jobbigare och det snygga att bli snyggare. Sen så är man ju svag för bröderna Kray och deras inflytande på hur engelska kriminella var på 60-talet är ju rätt stort. Om man säger så.

gangster no 1 Pictures, Images and Photos



Måste bara få tag på 'The Long Good Friday' nu också.

5 kommentarer:

  1. Blev lite ledsen att jag somnade ifrån den där filmen nu när jag såg bilderna. Du får ju se till att hålla mig vaken din typ!

    SvaraRadera
  2. Funtar starkt på att köpa den på eBay. Kostar typ bara 10-15 dollars där, inklusive frakt. Se om man kan hitta 'the long good friday' där också.

    SvaraRadera
  3. Det finns ju en film enbart om bröderna Kray också, från 90-talet nån gång. Ev kan Anneli ha den inspelad på band, för jag tror att jag lånade den av henne när jag såg den.

    SvaraRadera
  4. Förresten, jag har ju The Long Good Friday inspelad på video, om du vill låna den.

    SvaraRadera
  5. Ett mycket trevligt förslag, men det råder en akut brist på videoapparater i det här hushållet. Skamligt, jag vet. Men med lite tur så kommer den anlända från storbrittanien om inte allt för lång tid.

    Den om bröderna Kray lär man ju vara intresserad av att se. Eller iallafall få reda på titeln, så att man kan beställa den eller på annat sätt få tag på den.

    SvaraRadera