måndag 11 maj 2009

Guds gissel

Beställde nyss Att hata allt mänskligt liv, Nikanor Teratologens nya bok. Till skillnad från hans övriga skönlitterära eskapader så utspelar sig den här boken inte i Norrland utan i Indien och huvudpersonerna är inte Morfar och Pyret utan den 'civiliserade' britten Cunningham och demonen/gudomen Bhairava. Med tanke på vad jag har läst i den här recensionen verkar den s.a.s. vara rakt upp i min gränd.

Civlisationskritik... Det är något som ständigt dyker upp i mina små literära eskapader. Även om jag som sådan ställer mig positiv till just sådan kritik, till ett synliggörande av mänskliga samhällens hyckleri och småsinthet så är jag även avogt inställd till 'civilisationskritik'. Civilisationskritiker tenderar allt för ofta (i min bok) att ha ett alternativ till civilisationen och då gärna någon form av 'Naturlig' glorifierad Dåtid som jag inte är så förtjust i. Som jag (för) ofta brukar säga när folk vill prata om hur bra och fint det är med 'naturliga' saker, att det är så 'naturligt' att göra ditten eller datten, att någon annan beter sig 'onaturligt'...
För det första: finns det inget onaturligt. Går det att göra är det naturligt. Att sitta vid en dator eller bygga/flyga en rymdfärja är bara ett resultat av, och samma sak som, att våra förfäder upptäckte att man kunde göra verktyg av stenar och pinnar. Det är en skillnad i grad, inte i art. Kom tillbaka när du har upptäckt ett sätt att bryta mot tyngdlagen. Då kan vi snacka om 'onaturligt.'
För det andra: vill du leva naturligt så tar vi och avskaffar varenda lag som någonsin har skrivits och som vi har skapat ett samhälle och ett rättsystem för att genomdriva. Mord, våldtäkt, kannibalism, stöld... Fullt naturliga beteenden. Inte så vackra, men naturliga.

Det enda naturliga tillståndet är det som Hobbes kallar för bellum omnium contra omnes, alltså 'allas krig mot alla'. Allt vi har skapat efter det i form av samhällsuppbyggnad och civilisation är ett sätt att försöka begränsa, tygla och skydda oss ifrån det naturliga, den enda rättigheten som egentligen finns: Allas rätt till allt de kan ta sig för, inklusive andras liv och kroppar. Någonstans är det där man hamnar. Det man kan säga (och ha rätt i) är att vi i vår civilisation har förts för långt bort från denna sanning, att vi genom att inte längre förstå detta går för långt och för snabbt. Att de medel vi har till förfogande går över vårt förstånd. Och ja, det är nog sant. Men nu som alltid är jag rätt inne på "crash or crash through", om ni förstår vad jag menar. Inte läge att fega ur totalt nu. De tidiga, 'naturliga' civilisationerna är inte så väsenskilda från vår. I grad kanske, men inte i art. Och eftersom jag på ett sätt är lite sabbad i huvudet när det gäller konsekvens så finns det i min hjärna bara två alternativ: Hobbes naturliga tillstånd eller civilisation. Sen finns det ju gradskillnader i helvetet när det gäller folkslag/civilisationer och destruktivitet men även där så tror jag inte att det är så stor skillnad: vi har gått på lögnen om att vi är skapelsens krona och därför får förfoga över jorden som vi vill (när det vi borde förstå är att vi inte har fått någon rätt till att göra det; vi har tagit oss den rätten. Rätten till andra varelser kroppar och liv, rätten till jorden. Hobbes igen.), andra folk har gått på någon annan lögn. Någon lögn som är grundläggande för deras system och samhälle. Någon form av 'andlig' förklaring som ger dem och deras beteende existensberättigande. Sen kan ju en sådan lögn vara mer livskraftig och praktiskt än vår döda symbios av kristendom och vetenskap, men ändock.

Nåja. Svammel. Har ju egentligen inget att göra med boken eller något annat, känns det som. Lär ju vara en guldbok, hursomhelst.

Dagens skumma sak är att det kom in en snubbe på jobbet och mumlade shit om "affärsmöjligheter" och om jag var intresserad. När jag förhörde mig om vad det kunde gälla så snackade han vidare om "globala kontakter och företag", "alldagliga varor" osv. När jag försökte fråga vidare om vad det kunde tänkas gälla så sa han något om "detaljhandel" men inte mer om vad det handlar om i övrigt. Detaljhandel är ett rätt stort begrepp. Känner mig lite"njae" inställd till sånt där. Känner att ord och begrepp som "provisionslön", "telemarket", "sälja in" osv. finns med i resonemanget. Kan tänka mig att ett ganska stort mått av obetalt arbete finns någonstans i bakgrunden också. "Du får utbildning och en Stor Chans, men ingen lön"-type of thing.
Varför gav jag honom mitt nummer? Fan. Borde ha gett honom min mailadress istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar