söndag 31 maj 2009

"Pain or damage don't end the world. Or despair or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store..."

"...Stand it like a man... and give some back."

Jag har en viss fascination för western-mode. Alltså, jag vill inte klä ut mig till cowboy och ha chaps, stor hatt, lasso och bolo tie. Nej, lite mer stil och klass.







Det finns något manligt återhållsamt men ändå väldigt väldigt fåfängt med de här bilderna. Det gillar jag. Sen så gillar jag kläder där vapen kan fungera som en bra accessoar. Det gillar jag överhuvudtaget när det kommer till kläder/stil, farlighet. Machofasoner, måhända. Eller bara vanlig osäkerhet. Men jag gillar't. Dock försöker jag arbeta mig bort lite från det, eller kanske arbeta in det lite mer subtilt på andra sätt. Jag menar, efter att ha sett Funny Games så har ju vita shorts och vit piké blivit totala psykopatplagg i mina ögon (=bra. Inte för att ni någonsin kommer att se mig i dylika plagg.). Bra film, för övrigt. Sjukt obehaglig. Vit kostym är ju reserverad för Andrew Eldricht och pederaster i Marocko (också bra, bra som i farligt.). Ja, ni hajjar grejen.

Jag tror att vad jag försöker säga är att människorna och kläderna på bilderna ovan ser inte veka ut. Smått fåfänga med ett sinne för detaljer som man kanske inte trodde om män på den tiden (fast nu är ju bilderna moderna tolkningar av dåtidens mode, så sinnet för detaljer är stylisternas) men ändå ett ganska kraftfullt uttryck. En fantasi, måhända. Men en snygg och inspirerande fantasi.

Jag funderar på att införskaffa ett brett brunt läderbälte med mässingsspänne av den enkla anledningen att jag tycker att det ser tufft ut. Lite rejälare, lite mindre fåfängt (sen bryter det av lite snyggt om man klär sig helt i svart). Jag funderar på att göra det trots att jag inte äger ett enda par skor i brunt läder. 'Faux pas!' säger vän av ordning/god smak. Jo, ioförsig. Men det är smällar man får ta. Tuffma går före rättma.

Bältet kommer antagligen ha någon form av mässingsspänne också. Faux pas, åter igen. Fast det tycker jag nästan är ett större problem än att bältet inte matchar skorna. Det får det att krypa lite mer i kroppen på mig iallafall, när metall skär sig mot annan metall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar